
Ile można zarobić na własnym gabinecie? Zastanawiałaś się już nad tym, jak może wyglądać prognoza zysków dla Twojego salonu? Dziś przyjrzymy się zagadnieniu rentowności salonu kosmetycznego i zastanowimy, co ma na nią największy wpływ.
Często zdarza się, że po otwarciu nowy salon nie przynosi spodziewanych zysków. Przyrost liczby klientów jest niższy niż zakładany, do tego statystyczny klient zostawia w salonie mniejszą kwotę niż ta, która została wpisana w biznesplanie. Jak uniknąć takiej sytuacji i przygotować się na sukcesywne realizowanie założeń sprzed otwarcia działalności?
Do najważniejszych czynników mających wpływ na dochodowość nowego salonu należą:
- grupa stałych klientek – jeśli salon został otwarty przez kosmetyczkę mającą wieloletnie doświadczenie w branży, istnieje duża szansa, że do własnego gabinetu przyciągnie swoje stałe klientki z poprzednich miejsc pracy. To samo tyczy się personelu – jeśli zatrudniamy wykwalifikowane kosmetyczki posiadające szeroką grupę stałych klientek, mamy spore szanse, że te klientki skorzystają z ich usług w nowym salonie,
- skuteczna reklama – priorytetem dla nowego salonu kosmetycznego powinno być szybkie wyrobienie sobie odpowiedniej renomy, a także trafienie z ofertą do jak największej grupy potencjalnie zainteresowanych osób. Stąd konieczność stosowania takich form reklamy, które będą skierowane bezpośrednio do grupy klienteli docelowej – obecnie można to osiągnąć chociażby za pomocą dobrze zaplanowanej kampanii internetowej,
- atrakcyjna otoczka – rynek kosmetyczny w Polsce jest dość mocno nasycony (co nie oznacza, że jest przepełniony). Efektem jest to, że musimy podjąć więcej starań, by pozyskać klienta. Jednym ze sposobu na zjednanie sobie zainteresowania jest atrakcyjny wygląd salonu – dobrze zaaranżowane wnętrza potrafią przyciągać w bardzo skuteczny sposób, czyniąc z salonu coś więcej niż miejsce wykonywania usług kosmetycznych,
- lokalizacja – wybierając miejsce na własny salon warto wybrać ulicę, która będzie generować bezpośredni ruch (klientki będą dowiadywać się o tym miejscu po prostu koło niego przechodząc) – atrakcyjnie położone lokale są zwykle droższe, ale przeważnie po prostu szybciej na siebie zarabiają,
- programy lojalnościowe – jeśli już pozyskaliśmy klienta, naszym zadaniem jest sprawić, by za jakiś czas wrócił na kolejny zabieg. W tym pomoże dobrze opracowany program lojalnościowy lub karta stałego klienta, uprawniająca do zniżki na zabiegi w pakiecie lub gwarantująca upominek przy następnej wizycie.
Pewnie zastanawiasz się dlaczego wśród czynników generujących zyski dla salonu nie wymieniliśmy atrakcyjnych cen. Otóż nie uważamy, by niska cena była gwarantem sukcesu dla salonu – coraz częściej okazuje się, że jest dokładnie odwrotnie – zaniżanie cen w sektorze usług kosmetycznych dezawuuje wartość tych usług, wpływa negatywnie na standardy obsługi i jakość zabiegów (aby zaoferować klientowi niższą cenę salony oszczędzają na kosmetykach, urządzeniach, wreszcie – na personelu). Dlatego podstawowym celem przy ustalaniu ceny usług nie jest dążenie do jak najniższej ceny, ale wyważenie jej tak, by była optymalna dla zachowania wysokiej klasy zabiegów. Tylko do takiego salonu klient będzie wracał z satysfakcją.