Meble kosmetyczne a wymogi sanepidu

zestaw mebli kosmetycznych

Każdy salon kosmetyczny podlega kontrolom sanepidu, który musi zatwierdzić odbiór lokalu, by gabinet w ogóle mógł zacząć działać. Przyjrzymy się dzisiaj, jakie wymogi sanitarne powinny spełniać meble kosmetyczne.Otwierając stacjonarny gabinet kosmetyczny mamy z reguły określoną wizję wystroju wnętrz – wiemy, jakie kolory, jaka stylistyka nam się podoba i jakie wrażenie chcemy zrobić na naszych klientkach. Urządzając gabinet musimy jednak ściśle przestrzegać zaleceń lokalnej stacji sanitarno-epidemiologicznej, by odbiór lokalu przebiegł bezproblemowo i salon mógł zostać otwarty bez opóźnień. Do 2012 r. podstawowym dokumentem regulującym wymagania sanitarne dla gabinetów urody było Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej. Mimo, że przestało ono obowiązywać, w jego miejsce nie pojawił się nowy dokument, który regulowałby wymagania dla salonów kosmetycznych i pokrewnych obiektów. Od lat planowana jest ustawa, która to zmieni, ale nadal nie została wprowadzona, więc sanepidy zazwyczaj stosują kryteria wyznaczone przez wspomniane rozporządzenie, do którego odnosić się będzie niniejszy artykuł. Porusza ono szereg zagadnień dotyczących nie tylko salonów kosmetycznych, ale również pokrewnych obiektów (jak np. salony fryzjerskie) i opisuje w dość ogólny sposób normy, jakie tego rodzaju obiekty powinny spełniać. W związku z tym, że rozporządzenie nie precyzuje w konkretny sposób wielu zagadnień, w kwestiach, które wydają nam się dyskusyjne najlepiej zawsze konsultować się z lokalnym oddziałem sanepidu. Warto to robić już na etapie wybierania wyposażenia, by podczas pierwszej kontroli nie okazało się, że część dopiero co zakupionego sprzętu kwalifikuje się do wymiany (lub by wyremontowany tydzień temu lokal nie musiał przejść kosztownych przeróbek). Ponieważ każdy oddział sanepidu ma wypracowane swoje własne zasady, zalecamy zawsze, by jakiekolwiek konsultacje przeprowadzać z placówką, której bezpośrednio podlegać będzie dany salon. Jest to bardzo ważne, zwłaszcza w przypadku, gdy mamy już otwarty gabinet, który został pozytywnie zaopiniowany przez sanepid, a teraz planujemy otworzyć kolejny, tylko już w innym mieście. Wydaje nam się, że mamy już opanowane normy, jakie powinien spełniać lokal i powielamy zastosowania, które zaakceptowano podczas kontroli w pierwszym obiekcie. Warto podchodzić do tego z pewną rezerwą i postawić na konsultacje w stacji, pod którą będzie podlegał nowy gabinet. Ta dodatkowa formalność może nam zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy.

Co mówi o meblach w salonie wspomniane wyżej rozporządzenie? Z paragrafu 15 dowiemy się, że wyposażenie gabinetu, w tym meble “powinny mieć gładką, nie wchłaniającą kurzu i wody powierzchnię, odporną na uszkodzenia mechaniczne”. Taborety i fotele kosmetyczne są z reguły tapicerowane ekoskórą, będącą materiałem, który łatwo utrzymać w czystości. W podobny sposób tapiceruje się meble do poczekalni – jak np. kanapy i fotele. Biurka, szafy i regały wykonywane są zazwyczaj z płyty w okleinie, która nie absorbuje kurzu i zanieczyszczeń. Nieco droższym rozwiązaniem są płyty lakierowane. Coraz większą popularnością cieszy się zastosowanie szkła w wyposażeniu gabinetów – szklane blaty biurek są wyjątkowo proste w czyszczeniu i cechują się dużą odpornością na uszkodzenia.

Czego lepiej unikać w salonie? Mebli tapicerowanych materiałami, które łatwo trwale zaplamić, o niskiej odporności na wilgoć. Ważne jest również, by wszystkie wybrane przez nas meble i akcesoria były solidne i stabilne – w salonie często jest duży ruch, przewija się wiele osób, więc nietrudno o to, by ktoś szturchnął regał lub gablotę. Jeśli mebel wolnostojący wydaje nam się mało stabilny lub stoi w miejscu o dużym natężeniu ruchu (np. w korytarzu), warto dodatkowo go przytwierdzić do ściany.

Dostępne obecnie w Polsce meble kosmetyczne są w stanie zaspokoić potrzeby nawet najbardziej wymagających klientów i muszą spełniać szereg norm, by mogły zostać dopuszczone do sprzedaży. Wybierając wyposażenie warto kierować się tym, że będzie ono służyło w gabinecie przez lata i jest inwestycją, która pozytywnie wpłynie na wizerunek salonu.

Możesz zostawić odpowiedź lub trackback ze swojej strony.

2 komentarze na “Meble kosmetyczne a wymogi sanepidu”

  1. Monika pisze:

    Witam. Przywołane rozporządzenie nie obowiązuje już od 1 stycznia 2012 r., nowe nie zostało wprowadzone. Można się tylko posiłkować treścią i wymogami starego przepisu, jako pewną wytyczną, którą prawdopodobnie będzie kierował się Sanepid. Nowe rozporządzenie jest ciągle w trakcie projektu.

Zostaw komentarz do Monika

Udowodnij, że nie jesteś botem: *

sex cams
Powered by WordPress | Designed by: free css template | Thanks to hostgator coupon codes and shared hosting